woensdag 24 februari 2016

Rode biet zaaien

De start van de moestuin in potten is nu een feit! Vorige week heb ik 4 bietjes gezaaid in de kweekkasjes die ik heb gekocht. 4 bietjes klinkt natuurlijk wat weinig, maar dat is precies wat ik nodig heb voor een maaltijd. Zodra ze groot genoeg zijn om buiten in een pot te worden gezet zal ik weer 4 nieuwe bietjes zaaien. Omdat het dan warmer is buiten, hoeft deze tweede zaai wellicht niet meer in een kweekkas, maar kan het direct in de grond. Even afwachten maar wat het weer doet. Ik heb moestuingrond gemengd met wat zand. Vervolgens per kasje twee zaadjes erin gedaan, zo'n 2 cm diep. vervolgens heb ik nog een laagje puur zand eroverheen gestrooid. Ik heb gelezen dat zand licht weerkaatst, dus als straks de kiemplantjes omhoog komen, profiteren ze van extra licht. als laatste heb ik de kasjes in een laagje water gezet. De grond en het zand nemen dan het water op.
Ik heb wel gelezen (in het boek van Mme Zsa Zsa) dat rode bieten eigenlijk kluwen zaadjes zijn. Dat betekent dat er uit één 'zaadje' meerdere kiemplantjes kunnen groeien. Als dat zo is, dien je de zwakke kiemplantjes te verwijderen en alleen de sterke kiemplantjes uit te zetten. Dat zal nog een klusje zijn. voorlopig zie ik echter nog niets en kan ik dus nog lekker achterover leunen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten